Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 30 augusti 2018

Påtaglig ovilja från politikerna att ta tag i skolskjutsfrågan trots det kaos som påtalats - skandalös avslutning av kommunstyrelsemötet

Som avslutning på kommunstyrelsemötet kom så det som jag ville ha upp som ett extraärende, nämligen kaoset kring skolskjutsarna som dykt upp akut. Men så ville inte ordföranden kommunalrådet Ilko Corkovic (S), han ville bara ha saken med "för kännedom". 
Ilko - liksom övriga ledamöter (i vart fall ordinarie ledamöter med mejl-adress) - hade alla i förväg fått min skriftliga begäran att få upp det på kommunstyrelsemötet som extraärende för att kunna besluta om åtgärder. Men han valde nu att istället läsa upp en skrivelse från utbildningschefen Helena Svensson, som han dagen innan hade bett henne om att skriva och som närmast liknade ett försvarstal för det inträffade och den rådande situationen.
Ilkos vapendragare i kommunledningen Sofie Loirendal (Dåtid Öland) - sittandes på hans högra sida - slätade över det kaos som uppstått med skolskjutsarna med att det fanns en senare buss och att "det är inget problem ijengklijen". HÄR kan du höra det enda hon hade att säja. Tio sekunder var hennes muntliga insats den dagen. För vilket hon förmodligen kommer att få uppbära ett oskäligt högt dagsarvode när månadsutbetalningen kommer från kommunen.
Medan den tredje i kommunledningstrion - (M)arcel van Luijn mest ondgjorde sig över vad jag hade skrivit på min blogg och höjde debattnivån med att uppmana mig: 
- Gör dej inte dummare än du är!
Hör HÄR
Fick dock inget tydligt svar av herr intelligensexperten van Luijn på hur dum jag är och fick således inte veta hur dum jag är tillåten att vara.
Sicken kommunledning, va?! 
Sedan blev jag förvägrad att komma med förslag på hur kommunstyrelsen nu borde agera och Ilko avbröt med mig gång på gång från att yttra mig. Så det blev rena kaoset även i kommunstyrelsen och beslutades med röstsiffrorna 9 - 1 att skolskjutsfrågan inte skulle tas upp till behandling i kommunstyrelsen. Gissa om Ilko kan konsten att sopa problem som uppstår under mattan! Att han före valet inte vill ha någon debatt om skolskjutsarna - där det från början är han själv som har klantat till det - är alldeles uppenbart!
Det hela slutade med att bolla vidare till utbildningsnämnden, som dagen efter skulle ha sammanträde bakom lyckta dörrar, men där ärendet inte finns med på den utskickade dagordningen. Och vad man sade där något där lär vi väl inte få veta. Eller om frågan alls togs upp vid utbildningsnämndens sammanträde. I vart fall knappast före att protokollet där har justerats. 
Hela denna skandalöst nonchalanta hantering av skolskjutsfrågan som avslutade detta kommunstyrelsesammanträde går att höra och följa HÄR!

Kommentarer 
Relaterade inlägg:
Skolskjutsfrågan inför hösten måste lösas nu - måndag 27 augusti 2018
Rättelse I: Kommunstyrelse idag! - tisdag 26 juni 2018 
Första halvlek i kommunfullmäktige: Upprorsstämning bland föräldrar på norra Öland på grund av försämrade skolskjutsar, svikna löften och förlorad tilltro! - onsdag 20 juni 2018
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

4 kommentarer:

  1. För dina läsare som inte orkar lysna på inspelningen: jag påpekade att du låtsas på din blogg att det är KSAU som ansvarar för förhandlingarna som ska leda till att problem med skolskjutsen lösas. Det är det inte, och det vet du. Du vet att det är utbildningsförvaltnigen som har denna uppgift. Genom att anklaga politikerna i KSAU gör du dig medvetet dummare än vad du är, för att plocka politiska poäng. Ser det som ett komplimang istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunstyrelsen och framförallt KSAU (där du ingår) har det yttersta ansvaret för att allt fungerar som det ska. Det sades också vid kommunstyrelsesammanträder i juni att KSAU skulle se till att allt fungerade som det skulle med skolskutsarna i god tid till höstterminens början, inklusive att kommunen eventuellt skulle köpa till service från KLT så att inte barnen blev lidande. Och vad gjorde ni? Tydligen ingenting!

      Om nu du Marcel är så oerhört mycket intelligentare än jag, visa då det istället för att försöka skylla ifrån dig!

      Radera
  2. Ja du Per, det är som att åka 25 år tillbaka i tiden, samma respektlöshet, samma dumhet, samma nickedockementalitet - man har svårt att tro att det inte skett någonting med kommunkulturen i Borgholm på så lång tid. KS är väl alla där för att göra sitt bästa för kommunens innevånare, eller? Och som svar på din fråga. Nej, du har inte ett spår av dumhet i dig - jag är dock mycket mer osäker på resten av gänget. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ewa för att du tillhör dom bloggläsare som inte bara orkar lyssna KS-mötet utan t o m orkar kommentera eländet! I din beskrivning av kommunstyrelsen i Borgholm får jag väl säga att du har träffat mitt i prick. Dom har nog inte förstått att dom har sina platser där att göra sitt bästa för kommunens invånare utan tror väl att dom sitter där för att göra sig själva så märkvärdiga som möjligt. Det är bra med webbsändningarna så att alla kan få se hur det går till.
      Kram tillbaka!

      Radera