Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 24 januari 2018

Vinterns ankomst från Borgholm och neråt men hur det blir det på norra Öland återstår att se

Idag är det på dagen en vecka sedan som vintern kom till Öland. Då inleddes en period när dygnsmedeltemperatur legat under noll fem dygn i streck - vilket ju är SMHI:s definition på vinterns ankomst. Sålunda har vi fått vinter på hela västra sidan från Kastlösa i söder till Borgholm i norr samt i hela Mittlandsskogsområdet (medan övriga Öland får vänta). 
Vi har ju t o m haft ordentligt med snö, men efter morgonens ihållande regn har nu det mesta av snön redan smält bort. Det var väl för att jag började prata om att ta fram sparkstöttingen igår  :-)
Förra året kom vintern till trettonhelgen, så i år är den nästan två veckor senare. Hur det ska bli på norra Öland som inte fick någon vinter förra året återstår att se! 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar