Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 22 juni 2020

Godmorgon världen, här är den svenska modellen!

Den svenska modellen” att möta coronan diskuteras naturligtvis en hel del i världen, inte minst efter att vår ”statsepidemiolog” herr Anders Tegnell signalerat att man kanske borde ha gjort annorlunda. Och visst borde vi ha gjort det med tanke på de höga dödssiffror som vi har fått per capita jämfört med många andra länder, däribland våra nordiska grannländer, som har haft mycket strängare restriktioner. 
Då plötsligt - i vad som alltmer framstår som en desperat och populistisk reaktion på sjunkande opinionssiffror - häver statsministern Stefan Löfven reserestriktionerna och släpper därmed smittspridningen lös till de delar av landet där smittan ännu är i sin början. 
Och - och med noll koll på både smittskydd, testmöjligheter och smittspårning - skjuter han och hans regering över ansvaret på medborgarna. 
Han menar att han har räddat resenäringen, fast syftet gällde nog mer hans eget skinn. Snacka om att vara ute och resa!  
Inte längre så statsmannamässig
Godmorgon världen, här har ni ”den svenska modellen”!
Bild från ”fejjan” (kompletterad av mig med bildtext)

Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar