Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 18 juni 2020

Dan före dan

Så har det blivit ”dan före dan”. En av mina FB-vänner har just skrivit: 
- ”Packar på med folk till Öland. Tur att man åker härifrån”. Samt kompletterat med lite bildbevis - som detta: 
 
Och många långväga fåglar har redan anlänt till vår ö och bevärdigar staden med ett besök. Bland annat med höga läten från bilarna. 
Såg t ex nyss från min balkong en buskskvätta som hoppade ut från fläckig rishög till raggaråk och ställde sig med ryggen mot gatan vid en rosenbuske och skvätte ur sig sitt piss mot intilliggande husvägg. Och dessvärre hann försvinna runt hörnet innan jag fått fram kameran. Hann dock skymta texten ”Hard Rock Cafe” på buskskvättans rygg. 
Därefter har tre hundar passerat strax efter varandra - med sina ägare i lina - och förmodligen lockade av ”doften” ställt sig att pinka på samma plats. 
Fram till för några år sedan fanns det en offentlig toalett strax intill vid Badhusgatan men den lät kommunstyrelsen ta bort. Kanske för att pappersrullen var slut och att det var gör dyrt att sätta dit ny; vem vet? 
Populär pinkeplats idag
Extra många besökare idag som har sina vägar till Systembolaget och parkerar sina bilar på ”våran” gata, försvinner iväg en stund och återvänder till bilarna kånkande på stora ölflak och vindunkar innan de åker vidare. Det gäller att vara redo inför morgondagen och tjuvstarta lite ikväll.
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar