Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 6 juni 2020

Tråkigt hinder som vigselförrättare

IDAG gifte sig äldsta dottern till en av mina kompisar från de vilda ungdomsåren. Som på sin tid gav mig inspiration till allehanda upptåg och som jag hade väldigt mycket kul tillsammans med.
Han gick bort för drygt ett år sedan, och en tid efter begravningen frågade hon mig ifall jag ville viga henne och hennes blivande man, eftersom hon hade hört att jag förutom gammal kompis till hennes far också var vigselförrättare. Vigseln skulle äga just idag - hennes pappas födelsedag - så det var god framförhållning. 
Självklart tackade jag ja till detta hedrande uppdrag som jag verkligen har sett fram emot att få utföra. 
Så dök nu den förb-nnade coronan upp i början av året och därmed har vi sjuttioplussare satts i fysisk isolering som jag så småningom insåg skulle förhindra mig som vigselförrättare den sjätte juni. 
Tvingades därför meddela ett lyckligtvis förstående blivande brudpar att jag tyvärr måste avstå och be dem ta en ersättare. 
Och idag genomfördes vigseln och jag tror att det blev väldigt fint även mig förutan. Men visst var det tråkigt att inte kunna vara med.
Ytterligare en vigsel har jag nyligen på grund av coronan fått avstå från att genomföra. Som skulle ha ägt rum för en vecka sedan på pingstafton. Den har skjutits upp till nästa pingst och då vore det väl självaste den om inte coronan skulle vara över.
Högst osäkert dock om jag alls kommer kunna genomföra några vigslar i år. Visst är det trist att behöva tacka nej, men sådan är nu situationen.
Är man sjuttio plus så ska man inte träffa folk så länge coronapandemin pågår.
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar