Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 3 juni 2020

Varför förtiger man sanningen om man har lyckats eller misslyckats med att begränsa smittan bland kommunens äldreboenden?


 
I förmiddags klockan nio hade vi veckans ”gruppledarmöte” i ks-rummet i Stadshuset samt via länk hemifrån för flera av oss. Detta för att partiernas gruppledare i vår kommun ska hållas informerade om coronaläget i vår kommun. En slags lokal motsvarighet till ”Tegnell Show klockan två” - dock med den stora skillnaden att vår lokala variant inte direktsänds och att inga journalister är inbjudna. 
Man kunde ju då förvänta sig att vi skuĺle få fullständig information. Men isåfall har man bedragit sig.
Vi fick visserligen veta det som vi redan kunnat läsa oss till i tidningarna och fick bland annat höra att det nu är 22 som blivit smittade av covid-19 i vår kommun, varav 11 inom äldreomsorgen totalt (varav 4 med hemtjänst och 7 på äldreboende). 
Av de 11 äldre inom den totala äldreomsorgen hade 3 hunnit bli friska, 3 hade avlidit och 5 hölls isolerade på det nya covid-boendet på Ekbacka. 
Kommunalrådet Ilko Corkovic var noga med att lite urskuldande framhålla att de 3 som avlidit även hade andra sjukdomar än covid-19. 
Socialchefen Anna Hasselbom Trofast berättade att man nu vid tester på kommunens äldreboenden ”gjort upptäckten” att personer kan visa sig bära på smittan utan att uppvisa några symptom (något som - inom parentes - varit känt länge och som jag tidigare påpekat för Anna vid flera liknande onsdagsträffar) och att man nu gör man kan för att ”begränsa” smittan inom verksamheten.
När jag då ställde den högst relevanta frågan om smittan kunnat begränsas till endast ett av äldreboendena, så fick jag inget riktigt svar - trots att jag mycket tydligt upprepade frågan - utan fick bara en massa konstiga hänvisningar till ”patientsäkerheten"
Ilko tyckte att frågan kunde ”parkeras” så att andra istället fick ställa frågor. Men då inga andra frågor fanns, så kunde jag återkomma med frågan, och Ilko sa lite irriterat att han inte visste. Jag frågade förstås då om krisledningsnämmden - där han ju är med som ordförande - verkligen inte visste svaret på frågan eller om man inte ens brytt sig om att ta reda på om fler än ett äldreboende hade fått in smittan.
Då bestämde Ilko att ”gruppledarträffen” skulle ajourneras fem minuter och så blev det plötsligt svart i rutan från kommunstyrelserummet och tyst därifrån. 
När mötet återkom - efter åtminstone tio minuters väntan - så var plötsligt krisledningsnämnden "väl insatta" i hur det förhöll sig men ville inte berätta mer. 
Så det var ju verkligen information om coronaläget i kommunen, om jag nu får vara lite ironisk. 
Vi får alltså inte veta av kommunledningen om den har lyckats eller misslyckats med att begränsa smittspridningen bland kommunens äldreboenden. Varför förtiger man sanningen???
- - - - - - - - -
Öppenhet är faktiskt inte så farligt. Smittan är betydligt farligare. 
Lovar att återkomma med fler tips och råd till krisledningsnämnden!  
     
Bild: Wikipedia
Kommentarer
                
Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar