Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 6 juli 2013

Direkt från Almedalen


Har nu varit en hel vecka i Visby, politikernas årliga ljugarevecka eller Almedalsveckan som den också kallas.
Säga vad man vill om den, men denna vecka är utmärkt för var och en som vill knyta kontakter och lobba bland makthavarna i angelägna frågor.

Gotlänningen Pigge Werkelin höll sig framme och lobbade för sin tilltänkta färjelinje mellan Visby och Västervik, här i "heta stolen" på ett seminarium i början av veckan

Få ölänningar tycks dock utnyttja denna möjlighet. Förutom miljöpartisten Bertil Lundgren (som jag som hastigast stött ihop med tre gånger under veckan) har jag bara råkat på fyra ölänningar här under veckan. Det var igår kväll som träffade kd-politikern Mikael Almkvist i en gränd tillsammans med sin hustru Eva och paret Gull-Britt och Seved Eriksson. Samtliga - liksom Bertil Lundgren - från Persnäs.
Därutöver har jag här i Visby träffat ett par personer med viss anknytning till Öland, såsom Åse Lo Skarsgård som på sin tid hade hand om Östra Smålands borgholmsredaktion under ett par kortare peroder (och som numera arbetar på den utmärkta tidningen Dagens Samhälle) och statsvetaren Stig-Björn Ljunggren (som då ocfh då har gästspelat med krönikor i Ölandsbladet). Samt Almegas informationschef Ulf Lindberg med sommarbostad i Lerkaka och kd-ledaren Göran Hägglund som kom med samma båt som jag till Visby, direkt från sommarvistet i Föra. 
I övrigt inga. 

 
Sommarölänningen Göran Hägglund (kd) var veckans första talare på Almedalens scen

Från Öland har jag dock fått rapport om att kommunal-orådskan Lisbeth Lögnartsson även skulle ha varit eller vara här - tillsammans med sin av kommunalskattemedel välbetalda sällskapsdam Christina Madeling, men själv har jag inte sett dem trots att jag rört mig bland folk hela dagarna. Annars borde väl ändå kommunal-orådskan ha dykt upp på det seminarium som handlade om att försöka ändra lagen så att kommuner ska få vetorätt mot gasprospektering. Där fanns åtskilliga kommunalråd från både Östergötland och Västra götaland, men ingen mer än jag som kunde rerpresentera Öland. Ett väldigt viktigt seminarium annars.
Igår var jag på två olika intressanta seminarier som handlade om regional matkultur och dess betydelse för tillväxt i bygder där det behövs fler sysselsättningstillfällen. Inte heller där fanns någon från Öland mer än mig. Ska det bli något av Matlandet Öland måste nog Öland hålla sig bättre framme.
I Visby träffar man under denna vecka alla möjliga slags människor. Som tecknare blir man tydligen intressant och en person som många vill prata med.
Man sitter i ett otvunget samtal med en person som plötsligt visar sig vara Ålands motsvarighet till statsminister och som man då kan utbyta intressanta erfarenheter med. Åland och Öland har många likheter men också stora olikheter. Där kan dock Öland ha mycket att lära. Träffade flera ministrar från den åländska landskapsregeringen på samma uteservering.
Igår kunde jag också ta upp frågan om möjligheten till gårdsförsäljning av vin från våra vingårdar  med jordbruksminister Eskil Erlandsson, som sade sig hålla med och lovade att göra ett försök till. Det borde verkligen vara möjligt.
Nästa år kanske jag ska ha ett eget seminarium om öppenhet i det kommunala beslutsfattandet :-)
--------------------
Träffade förresten kommunalrådet från Oskarshamn, Peter Wretlund (s), på bussen från Kalmar till Oskarshamn för en vecka sedan.
Det här är INTE gamle transportarbetarbasen Hasse Eriksson, avslöjad med en grogg i handen på Svenska Arbetsgivareföreningens semesteranläggning på LO-bojkottade Kanarieöarna, utan ska istället föreställa Oskarshamns kommunalråd Peter Wretlund med en mobiltelefon i handen på en buss mellan Kalmar och Oskarshamn.
Teckningar: Per Lublin 
När såg man för övrigt Lisbeth Lögnartsson och Eddie Forsman åka kollektivt? Eller för den delen Ilko Corkovic? Har ni sett dom på bussen någon gång?
--------------------
FÖR ÖVRIGT retar det mig att man måste ta omvägen via Oskarshamn och Kalmar för att färdas mellan "grannkommunerna" Gotland och Borgholm. Nu blir det samma omväg tillbaka hem.
Saknar verkligen färjan mellan Visby och Grankullavik!

VÄLKOMMEN TILLBAKA HIT TILL BLOGGEN NÄSTA LÖRDAG!


Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar