Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 20 juli 2013

Svårt att få in en dementi, men JAG VILL INTE HA MERA UTREDNING NU!


I torsdags höll jag nästan på att få morgonkaffet i vrångstrupen. Det stod i tidningen Östran att jag ville ha en ny utredning om skolorna på Östra sidan, att det var syftet med min anmälan till bl a Riksåklagaren. Och att jag hade anmält kommunfullmäktige.
Inget av detta var sant.
Jag hade inte anmält kommunfullmäktige (som består av jag själv och 40 andra ledamöter) utan dem som jag anmält för misstänkt tjänstefel efter de sagt att de inte tänkte rätta sig efter Förvaltningsrättens dom var kommunstyrelsens ordförande Lisbeth Lögnartsson (här med sitt egentliga efternamn Lennartsson) och utbildningschefen Lars Bylund.
Och jag hade definitivt inte sagt att jag nu ville ha en ny utredning. Jag vill bara att kommunen nu sätter alla klutar till för att både Runstens och Gärdslösa skola ska kunna ta emot sina barn när höstterminen börjar!
Jag ångrade nu att jag dagen innan råkat tala med en tillfälligt för dagen ditplacerad ung person på Östrans lokalredaktion som sade sig första vad jag menade men tydligen inte hade fattat ett dugg och som verkade tämligen okunnig om Borgholms kommun.
Ringde in till centralredaktionen i Kalmar och vi kom överens om att jag skulle mejla in en dementi så att det blev rätt. Jag skrev då så här:
Ber att få dementera vissa uppgifter på Östrans Ölandssida igår:
Jag har INTE anmält kommunfullmäktige utan har gjort anmälan mot kommunstyrelsens ordförande och utbildningschefen i Borgholm för att de försöker trotsa sin skyldighet att se till att Runstens skola öppnas nu när förvaltningsdomstolen upphävt beslutet att lägga ner skolan. 
    
Jag vill INTE HELLER ha någon ny utredning kring skolans vara eller inte vara utan bara att den omgående återställs så att Runstens skola kan öppnas vid höstterminsstarten! Vilket är kommunledningens och utbildningsförvaltningens förbaskade skyldighet att se till!
I gårdagens Östran kom då smått som fanken ett litet "förtydligande" att jag hade anmält kommunfullmäktiges ordförande och ingen annan. Fel igen, för nu var det faktiskt inte Jan Erici utan Lögnartssonskan och Bylund som jag hade anmält. Och ingenting stod det om det där med den påhittade "utredningen".
Igår talade jag med den ordinarie lokalredaktören och han skulle tala med Kalmar och idag står det i Östran ett "Förtydligat förtydligande" om vilka som blivit anmälda. Men inget om att jag faktiskt INTE VILL att skolfrågan ska utredas mer nu.
JAG VILL BARA ATT BÅDA SKOLORNA PÅ KOMMUNENS ÖSTRA SIDA NU SKA VARA ÖPPNA VID TERMINSTARTEN!
Det är tydligen svårt det där med dementier!

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar