Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 1 mars 2018

Budgetupptakt. Marcel lyckades få skrattsalvor

Möten, möten, möten. Mycket på en gång. På tisdagsförmiddagen var det "kickoff-mötet" för budgetarbetet inför kommunens nästa budget. Företrädare för samtliga partier var inbjudna liksom nämndeordförandena och förvaltningscheferna, inklusive Borgholm Energi. Att det signalerades snålhet och besparingsbehov för att få en budget i balans rådde det inget som helst tvivel om. 
Samtalstonen var dock bra och saklig och jag tyckte nog att jag fick gehör för en del av det som jag hade att tillföra. 
Däremot kanske inte när jag påpekade att ska man kunna skapa Sveriges bästa äldreomsorg - som man pratar så vackert om - då måste man också redan nu börja planera in medel för detta i budgeten. Det kostar trots allt pengar också om det ska kunna bli verklighet. Även om mycket går att göra utan att det kostar så mycket. 
Det där ville de i kommunledningen helst inte prata om utan försökte smyga som katten kring het gröt. 
När jag senare nämnde att det kanske är dags att införa att med ny teknik låta ledamöter i styrelser och nämnder kunna delta i sammanträden hemifrån via internet och därmed spara in pengar på betald restid och milersättningar, så kom det från (M)arcel van Luijn: - Du får gärna stanna hemma! Följt av skrattsalvor. 
Det pågår tydligen någon sorts informell tävling vem som ska utnämnas till kommunens värsta mobbare och Marcel ligger redan så bra till att han inte behöver anstränga sig mer. 
I övrigt var det god ton under hela mötet och man får ju önska att det efter denna uppstart kan bli ett gott arbete bland dem som sitter i budgetberedningen och ska få det hela att gå ihop på ett bra sätt. 
Kommentera gärna här!
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR 

3 kommentarer:

  1. Tänk att vuxna kan vara så barnsliga......Kram Ewa

    SvaraRadera
  2. Hörru, varför e du på Marcel?
    MVH Thomas Wahlqvist

    SvaraRadera
  3. Att du inte fattar skilnaden mellan ett skämt och riktig mobbning.

    SvaraRadera