Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 13 juli 2018

Glädjande nyhet I - i varje fall för en stund. Något om övergångsställen, trafiksäkerhet m m

Härom natten började man måla övergångsställena vid Badhusgatan strax intill där jag bor. Den gråaktiga avskavda färgen på asfalten vid övergångsskyltarna blev plötsligt vit och synlig på långt håll. 
- Om ett par dagar ska vi ha målat alla övergångsställena i hela staden, sade en som jobbade med den vita färgen. 
En glädjande nyhet - vilket fint bidrag till att göra staden trafiksäkrare för alla fotgängare!
Men sen kom nästa tanke - hur många övergångsställen har vi egentligen i staden? Verkligen inte så många började jag inse. 
I morse gjorde jag en rundvandring på stadens gator för att kolla. Dom flesta övergångsställena visade sig vara vid Badhusgatan, närmare bestämt vid Viktoriaskolan med dagiset. Mitt emot kvarteret där jag bor. Nej med dagiset menar jag menar nu inte Stadshuset utan dagiset på Viktoriaskolans tomt, som från början byggdes som stadens folkskola. Där finns innerstadens flesta skyltade övergångsställen. Nu nymålade i asfalten och skinande vita. 
Nymålade och skinande vita på Badhusgatan
I övrigt är det ganska illa bevänt med övergångsställen i vår stad. Utmed hela långa Sandgatan finns bara två - förutom det obefintliga vid Hälsocentralen som jag tidigare skrivit om. Dels ett vid änden av Östra Kyrkogatan som väntar på att målas och ett annat vid det nedrivna Mejeriet som leder mot ett byggstängsel som gör det omöjligt att nå gångbanan på andra sidan.
Övergångsställe på Sandgatan till byggstängsel
På Tullgatan finns två skyltade övergångsställen och där är den nylagda asfalten så becksvart att det är som bäddat för att fotgängare som går över där ska bli påkörda av bilister som inte märker att det är övergångsställen. På en så livligt trafikerade gata som Södra Långgatan finns inte ett enda övergångsställe. På övre delen av Storgatan finns två som nu också hunnit målas sedan den nyasfalteringen i förra månaden.
Får verkligen hoppas att man nu inte glömmer bort korsningen Tullgatan - Storgatan där den vita färgen ännu lyser med sin frånvaro på den nya asfalten.
Omålat i korsningen Tullgatan - Storgatan
Ska vi fortsätta att  prata trafiksäkerhet så har vi bl a den livsfarliga vägsträckan Melby vägskäl - Byxelkrok, olyckskorsningarna längs väg 136 vid Källa och Södvik samt den smala vägen över backkrönet på Gestadås. Som vår kommunledning dessvärre har bortprioriterat i sina kontakter med trafikverket till förmån från en omdiskuterad "två-ett-väg" med mitträcke genom Rälla samhälle och med infartsväg till planerat exploateringsområde i Rällaskogen. 
Och nog borde det finnas mer än ett övergångsställe på 136:an genom hela Köpingsvik!  

Relaterade inlägg:

Feltänkt vägprojekt skapar - fredag den 8 september 2018 

Tummen ner för Trafikverkets planer i Rälla. Mitträcke och höjd fart på 136:an skulle lägga järnridå genom större delen av Rälla . Onödig "Rälla strandväg" hot mot miljön i Rällaskogen - torsdag 15 juni 2017  

Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar