Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 31 mars 2019

Så sjukt som det bara kan!

Jo ja, konstruktivt och konstruktivt, vi var ju kallade till en gruppledarträff i Stadshusets i tisdags, gruppledarna i varje parti. En "konstruktiv dialog" som sammankallande kommunfullmäktigeordföranden Eva-Lena Israelsson tyckte att det skulle vara. 
Bakgrunden var naturligtvis det självförvållade politikerförakt som en del tongivande politiker lyckats skapa bland kommunens medborgare, i synnerhet på norra Öland. Men jag skulle också tro att man även ville få någon sorts stopp eller censur på denna blogg. 
Nu ville denna Eva-Lena Israelsson tydligen att vi skulle sluta upp bakom varandra och "visa varandra respekt".  Inte minst skulle vi visa kommunalrådet Ilko Corkovic (partikamrat med Eva-Lena) full respekt. Han "är ju i alla fall kommunalråd", som hon uttryckte det. 
Och hon var mycket upprörd över "dom här föräldrarna" som var med som åhörare vid senaste kommunfullmäktigemötet när det skulle beslutas om Åkerboskolan och som enligt Eva-Lena "slängde en massa skitord och helst på Ilko också, för det var ju Ilko som var liksom i skottgluggen och fick ta emot så väldigt mycket!" 
Som jag skrev här i bloggen i tisdags: Som man bäddar får man ligga! Men själv hörde jag inte att publiken slängde ur sig några "skitord". Hörde bara att någon kommenterade debatten med: - Jag är van, jag jobbar med barn om dagarna! 
Samt hörde jag åhörare som när dom i samlad tropp upprörda lämnade mötet sade lite ironiskt "- Tack Ilko!!!" när dom gick förbi honom. Hur Eva-Lena kan tolka det till skitord har jag svårt att förstå, även om dom förmodligen tänkte något helt annat än tacksamhet mot kommunalrådet. 
Samtidigt var gruppledarmötet tydligen menat att hålla räfst och rättarting med mig. Jag skulle få förklara mig vad jag menade med att kalla den nye centerledaren för Staffan Larsson för "Staffan Sossedräng".
I och för sig mycket enkelt. Anser jag att denne Staffan är en sossedräng, så kommer jag att fortsätta att kalla honom för Staffan Sossedräng, svårare än så är det inte. Det finns ingen anledning för mig att skräda orden och tiga still när jag ser hur det ligger till. 
Eva-Lena hade också gjort i ordning ett skriftligt dokument som hon ville att vi - helst på stående fot - skulle skriva under allihop. 
Där vi bland annat skulle förbinda oss att inte bedriva "mobbning" mot varandra. Det är så dags att komma med det nu, när man under en längre tid bedrivit allmän mobbning mot Ölandspartiet och hållit oss utanför det mesta. Man har inte visat minsta respekt för valresultatet och ännu mindre för alla dom väljare som har röstat på vårt parti. I praktiken har man förklarat oss krig och vill nu att vi ska visa respekt för dem och skriva under ett dokument om ömsesidig respekt! Nej dra på trissor... !!!  
Det är så sjukt som det bara kan! 
När dom skulle börja fila på formuleringar i dokumentet kände jag att det var dags för mig att gå. 
Som utsatt för mobbning finns det banne mig ingen anledning att skriva under på ett papper om att vara snäll mot sina mobbare!

Relaterat inlägg: 
Det börjar bli kört för Ilko - tisdag 26 mars 2019

Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar