Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 5 mars 2019

Semlan har många namn.

Kärt barn har många namn, och det som jag högtidligen inmundigat idag kan heta såväl fettisdagsbulle, fastlagsbulle, som hetvägg. Och smaskigt är det, eller hur?

Men det räcker faktiskt med en gång per år - för det är bara idag som det är fettisdag.   
Och var kommer det här med "semlan" in i bilden? Varför fick fettisdagens bulle - det sista gottiga före den katolsla tidens sju veckor långa fasta - heta så? 
Namnet kommer av "semula" som är latin och betyder vete och har den vägen blivit ett ord för vetebulle. 
Vårt sjöfarande systerfolk ålänningarna - som liksom ölänningarna plågats av en Kunglig Djurgårdsinrättning och något nedåtande belagts med det kungliga villebrådet hjorten i sitt tilldelade landskapsvapen - dom kallar alla vetefrallor för semlor. T e x är även vanliga ostfrallor semlor på Åland. Och där kan man således gladeligen äta "semlor" året om. 
Färdigföreläst för idag. 
Foto: Per Lublin
Kommentarer 


Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar