Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 30 april 2019

Kvällens vårtal vid valborgsmässoeldarna

Man får hoppas att årets vårtalare vid valborgseldarna tar upp klimatsituationen i sina tal och inte blundar för det hot som nu fått två miljoner skolungdomar världen runt att varje fredag skolstrejka. Ett fenomen som från Greta Thunbergs strejk framför riksdagshuset i Stockholm spritt sig till 3400 städer över hela världen, och som faktiskt inger visst hopp. Ungdomarna har vaknat - medan vår generation till stor del fortfarande sover eller sitter fastlåst i våra livsstilar!
Dessvärre var det bara 16 åhörare i lokalen - och utöver mig var det ingen av de folkvalda beslutsfattarna som bemödat sig att komma och lyssna - när professor emeritus Staffan Laestadius på eftermiddagen i lördags höll ett både viktigt och intressant föredrag på biblioteket i Borgholm om klimatet och den nödvändiga omställning som vi snarast måste göra. 
Den spontana frågestund som följde föredraget höll på i över en timme, vilket säger en del om intresset bland de som kommit till biblioteket för att lyssna.
Men varför var det så få som bemödat sig om att komma dit? 
Vad är det för sopprötter till valda beslutsfattare vi har som visar sådant ointresse? Har dom ingen som helst känsla för det ansvar för framtiden som vilar på deras axlar i deras egenskap av folkvalda? 
Nu vill jag i tidningsreferaten som ska komma från talen vid eldarna läsa vad våra vårtalare haft att säga om klimatfrågan! 
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar