Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 27 april 2019

Snacka om självmål igår!


I den skriftliga överenskommelse om uppförandekod, daterad den 26 mars i år och som undertecknats av kommunfullmäktiges presidium - betsående av ordföranden Eva-Lena Israelsson (S), förste viceordförande Eva Wahlgren (C) och andre viceordförande Anders Nyholm (M) - samt gruppledarna för sju partier inleds det tredje stycket med:
Det är viktigt för politikens anseende att förtroendevalda tar varandras engagemang på allvar. Den som går in för att misstänkliggöra sin motståndare riskerar att skada respekten för alla förtroendevalda och för hela den demokratiska processen. 

 Vidare står det: 
Presidiet ansvarar för att detta efterlevs. 
                       
Jojomänsan! 
Innan det ens gått en månad sedan överenskommelsen undertecknades sammankallar samma presidium till en presskonferens, där jag utmålas som "rättshaverist" (Eva Wahlgrens egna ord enligt Ölandsbladet idag) och även i övrigt blir misstänkliggjord och misskrediterad inför inbjudet pressfolk och TV-team. 
HÄR kan du höra hur det hela framställdes av SVT Småland igår. Klicka på pilen med texten "1 min" som dyker upp så kör en liten film igång! 
Det är ganska uppenbart att jag vid presskonferensen igår av alla tre i presidiet pekats ut som ensam ansvarig* för den dåliga stämning som uppstått i kommunfullmäktige. Det kan man verkligen kalla att man från presidiets sida har gått in för att misstänkliggöra mig som politisk motståndare. Trots vad dom i presidiet själva skrivit under i sin överenskommelse om uppförandekod för bara en månad sedan. 
Snacka om politiskt självmål! 

*) Fotnot: Vid förrförra kommunfullmäktigemötet - som omnämns i TV-inslaget - var det två helt andra personer som höll på att råka i slagsmål för att den ene ljög, det ska väl ändå inte jag ha skulden för!
Kommentarer 

Relaterat inlägg: 
TV kallad till presskonferens i Borgholm för att ge möjlighet att kasta skit på mig! - fredag 26 april 2019 
                                
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR 

1 kommentar:

  1. Om man överklagar i princip alla beslut som fattas i demokratisk ordning är man en rättshaverist!!
    När man börjar kalla sina politiska motståndare för kärring,sossedräng, högsta hönset förtjänar man inte att
    ha ett så viktigt uppdrag som att vara fullmäktigeledamot! Jag har tidigare hyst stor sympati för dina insatser
    för att göra möten offentliga via webb osv. Men nu är jag bara besviken!! Lägg ner!!!

    SvaraRadera