Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 15 juli 2020

Äntligen vill vårt kommunalråd satsa på Östra sidan! Initiativ för att butiken i Runsten ska återuppstå.

Idag finns det lite positivt att beträtta om vårt komunalråd - Ilko Corkovic. Inte bara lite utan t o m mycket. Just nu. 
Igår kunde jag berätta om att han beslutat anlita väktare för att få bukt med trängseln i staden och för att se till att folk håller avstånd - och nu får vi hoppas att han förstår att hålla avstånd själv! 
Och nu har han äntligen insett att det är hög tid att satsa på Östra sidan och att om man kan rädda livsmedelsbutiken i Degerhamn på Södra Öland, så borde även livsmedelsbutiken i Runsten kunna återuppstå på liknande sätt. 
Så nu har Ilko tagit initiativ i saken och hoppas att runstensborna ska vara med på tåget. Efter allt skit som Östra sidan har fått vara med om och så illa som man har behandlats där från kommunens sida, så gäller det att få fart på en ny generation eldsjälar som har kraft nog att återuppväcka vad som kan återstå av den gamla runstensandan. 
Plötsligt känner jag igen lite av den tidigare Ilko - han med kämpaglöden som ännu inte låtit makten stiga sig åt huvudet och låtit den bli till ett självändamål - och som jag för några år sedan med vänskap förärade det här porträttet till hans femtioårsdag. 
Kan det verkligen vara möjligt? Eller drömmer jag?  
Den kommande framtiden får utvisa hur det är ställt med Ilko.
Just nu ska han hur som helst ha beröm!
Teckning: Per Lublin
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar