Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 1 juli 2020

Oförsvarligt att slopa krisledning! Faran är VERKLIGEN INTE över!

I mitt förra inlägg - för fyra timmar sedan - skrev jag bl a att:
kommunledningen (kommunstyrelsens arbetsutskott) sedan början av juni fungerar som krisledningsnämnd nu under coronatider och kommer att ha täta möten under sommaren. Allt annat vore ju oförsvarligt med tanke på den smittrisksituationen som sannerligen inte blivit bättre av den besöksinvasion som statsminister Stefan Löfven nu har släppt loss.
Just det, ”täta möten under sommaren” och ”allt annat vore ju oförsvarligt”!
Vad jag då verkligen inte trott och inte ens kunnat ana var det som jag och övriga gruppledare fick veta vid veckans gruppledarmöte nu klockan 10 (knappt tre timmar senare) att kommunens krisledningsnämnd nu hade ”avaktiverats”, d v s medvetet upphört att fungera. 
Trots att pandemin är inte ens är i närheten av att vara över än (för att citera WHO:s generalsekreterare doktor Tedros Adhanom Ghebreyesus helt nyligen) och besökare från mer smittdrabbade områden kommer till vår kommun som väl aldrig förr. Samtidigt som många börjar tröttna på förhållningsregler och isolering och det blir allt svårare att vistas i Borgholm och på många andra platser i kommunen och samtidigt hålla avstånd.
Fullkomligt oförsvarligt att i detta läge ta ett sådant beslut som att slopa krisledningen, vilket kan tolkas som att faran nu är över och att det då inte längre är så viktigt med avstånd och andra jobbiga förhållningsregler. 
Faran att bli smittad och smitta andra och att dödstalen ökar - inte minst i slutet av semestertiden här på Öland - är VERKLIGEN INTE över än!
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar