Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 20 juli 2020

Om att stänga badstränder och sätta in ridande polis

Strandridare, som jag skrev om halvt på skämt igår. Vad är det för något? Har några undrat. 
Ja, det var ett slag kronans ridande karlar som  skulle ha uppsikt över stränderna och ingripa mot vrakplundring i samband vid förlisningar. Infördes här på Öland någon gång på 1600-talet och blev väl inte särskilt populärt hos dom ölänningar som såg förlista fartyg som en kustens välsignelse. 
Någon slags motsvarighet till strandridare idag som skulle kunna sättas in mot trängsel på stränderna vore väl ridande poliser. 
När man ser badstrandsbilden på bloggen från igår så kunde man ju hoppas att myndigheterna inför ett bad- och tillträdesförbud till alla överbesökta badstränder under resten av sommaren och låter ridande polis övervaka att förbudet efterlevs.  
 
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar