Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 3 juli 2020

Svar från verksamhetschefen för äldreomsorgen

Föregående inlägg med de fem frågorna mailade jag samtidigt till MAS Christina Bengtsson och bad henne besvara frågorna så tydligt som möjligt. Istället fick jag ett svar från verksamhetschefen för äldreomsorgen Maria Svanborg (då ”masen” tydligen var på semester) som kort och gott svarade:
Vi har bra skyddsutrustning och i tillräcklig mängd. 
Ett något väl intetsägande svar på detaljerade frågor, så jag ringde upp verksamhetschefen och bad om tydligare svar, vilket också och löd som följer. Har där petat in mina egna kommentarer med rött. 
1.    Den enda skyddsutrustning vi samköper med regionen är handskar. Handskarna är gjorda av Nitril, vilket håller måttet.  
Visir och munskydd, andningsmasker (PF2/PF3) samt förkläden inhandlas från Nybloms och är godkända enl. kommunens logistik 
Vi har även egentillverkade visir som inte är CE godkända. 
Låter bra men vad jag har förstått har kommunen inte köpt in tillräckligt med munskydd för personalen, då ansvariga för omsorgen ännu inte har förstått att munskydd minskar risken för att den som bär munskydd smittar andra. Däremot innebär munskydd inget ökat skydd mot att själv bli smittad. Folkhälsomyndigheten rekommenderar numera omsorgspersonal i kontakt med äldre att samtidigt ha både munskydd och visir.
2.    Eftersom vi inte har skyddsutrustning som inte håller måttet har vi inte gjort några åtgärder. Vi fortsätter fortlöpande att inventera och beställa godkänd skyddsutrustning. 
Vem som beslutar om beställningar och vem som svarar att skyddsutrustningen är OK gavs det inget svar på.
3.    Inga direkt planerade åtgärder. Har idag sambeställt godkända andningsmasker tillsammans med länets kommuner, 
4.    Vi använder ALLTID visir, handskar och förklädet vid nära vårdarbete samt basala hygienrutiner.  Alla medarbetare har fått utbildning i hur man använder skyddsutrustning. 
Se min kommentar till svaret på fråga 1. Det förvånar om det nu skulle finnas sådan utbildning där man förbigår användande av munskydd.
5.    Personalen har skyddsutrustning i form av visir, skyddsförkläde och handskar hos alla omsorgstagare där man utför nära vårdarbete. Vid förkylningssymtom kan även munskydd användas. 
Återigenom så ska personalen alltid vid nära vårdarbete även bära munskydd, ska det vara så svårt att förstå? 
Vid förkylningssymptom däremot ska personal stanna hemma.
Verksamhetschefen ville också betona hur viktigt det är med god handhygien. Ja men det är ju självklart!
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar