Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 14 april 2018

Gubbholm och Svenska Akademien

Är inte precis någon feminist men tycker ändå att det borde få vara någon måtta på gubberiet. Bäst är när det är någorlunda jämvikt mellan könen, alltså varken för mycket gubbar eller för mycket käringar där saker och ting ska bestämmas! Samt tycker jag det borde vara självklart att kvinnor och män ska lika mycket i lön för likvärdigt arbete. 
Med detta sagt så kan jag bara konstatera att Gubbholms kommun har sin motsvarighet i självaste Svenska Akademien på så sätt att även där får kvinnor ge vika för att ersättas med gubbar. 
I Gubbholms kommun bar sig utbildningschefen åt som ett svin men det var - till att börja med - den kvinnliga ordföranden i utbildningsnämnden som fick ta på sig ansvaret och avgå för att ersättas av en man. 
I Svenska Akademin är det "kulturprofilen" Jean-Claude Arnault som har burit sig åt som ett svin, medan det är den ständiga sekreteraren Sara Danius (för övrigt den första kvinnan på denna post) som fått ta på sig ansvaret och avgå för att ersättas av en man - tillika med "kulturprofilens" fru författarinnan Katarina Frostensson  (där jag bara undrar varför hon inte redan har skilt sig från gubbasvinet). 
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR 

1 kommentar:

  1. Så här skriver Henrik Fagerberg i en kommentar på Facebook till detta inlägg:

    Jaha en viss liknelse finns?

    SvaraRadera