Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 18 augusti 2020

Allvarligt i Kalmar hamn

För att tala om något allvarligt på andra sidan sundet - för nu efter sommarlovet får jag försöka ha ett öga även på Kalmar - så har det framkommit av ”ansvariga” myndigheter har givit Swedish Agro tillåtelse att förvara 2500 ton ammoniumnitrat på Tjärhovet i Kalmar hamn - samma ämne av vilket 2750 ton var det som nyligen exploderade i hamnen i Beirut och orsakade död och stor förödelse.
Kalmars kommunalråd, den köpingsviksbördige Johan Persson, sade när han blev intervjuad om detta i förra veckan att ”riskerna att något händer är minimala”. 
Det sade man i Harrisburg också, innan det hände den gången.
- Man kan aldrig säga aldrig, säger förebyggande enhetschefen Mattias Andersson vid Kalmar brandkår. 
Skulle det smälla på Tjärhovet raseras hela Kvarnholmen. Och smällen lär höras ända till Borgholm!
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar