Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 20 augusti 2020

Surströmmingsseger ikväll i ”Halv åtta hos mig”? Avgörs i Arontorp

Den här veckan har TV4 inlett en ny säsong med sitt populära program ”Halv åtta hos mig”. 
Och premiärveckan var det förstås dax igen att sända från Öland. Två deltagande från vardera ölandskommunen har fått bjuda dom övriga på mat i sina hem och tävla om vems mat som var godast. Det började i måndags. Ikväll är det avslutning och vinnaren ska utses.  
I måndags var det unga e-handelsexperten  Ebba Andersson som bl a bjöd på chèvresallad med rödbetor på den f d järnvägsstationen i  Lenstad där hon bor. 
I tisdags bjöd socialpedagogen Lotta Marmolin på trattkantarellsoppa m m hemma vid Kolstad Smedgata intill Köpings klint.
Igår var det lantbruksdrängen Richard Ågren Johansson som trakterade de övriga hemma hos sig i Östra Sörby med diverse raggarröror. 
Och ikväll blir det finlandssvenske snickare Per Henrik ”Jompen” Hellströms tur att bjuda de fyra nyssnämnda på fisk hemma i Arontorp.  
Om ”Jompen” då bjuder på mustiga surströmmingsklämmor borde han gå segrande ut tävlingen. Premiärdag som det är för surströmmingen idag.
Den som slår på tv:n klockan halv åtta får se!
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar