Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 7 augusti 2020

"Biggan" Olsson har gått ur tiden

Har nu på morgonen fått veta att Ölands store elvistolkare - ”BigganOlsson - har gått ur tiden. Sjuttiosex år ung.
En genuin borgholmsgrabb som ingått i min bekantskapskrets sedan tidiga tonår. Då hette han Birger Olsson och körde som cykelbud - eller om det möjligen var på flakmoppe - åt Höglunds Livsmedel som låg vid nedre delen av infarten till Borgholm. Birger - liksom jag och många andra tonårsgrabbar på den tiden - hade givetvis Elvis Presley - som den store idolen och körde elvislåtar så gott vi kunde. Mest på grammofon. 
Men Birger lärde sig också att sjunga dem riktigt bra! Så småningom blev Birger ”Biggan” med hela Öland och jag tror inte jag vet någon  i hela världen som kunnat sjunga så likt Elvis som han, mer än möjligen Elvis Presley själv. 
HÄR kan du höra ”Biggan” själv berätta om hur det blev som det blev när han var en av Ölandsbladets Öländska sommarröster för några år sedan. 
Och HÄR kan vi se och höra ”Biggan” dra av ett par klassiska elvislåtar - ”All shook up” och ”Teddy Bear” på torget i Borgholm. 
En kul och trevlig borgholmsgrabb -och en enastående ”elvis” utan divalater - har lämnat oss och gjort borgholmskulturen en artist och kultperson fattigare. 
Det känns trist.
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar