Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 28 augusti 2020

Beslutet att ställa in kom på tok för sent. Befogad kritik mot skördefestens ledning

I måndags meddelade styrelsen för Ölands Skördefest att årets skördefest officiellt har ställts in. 
Ett klokt beslut, skrev jag på bloggen, och det var det. Egentligen det enda vettiga beslut som i det läget gick att ta. Och det vidhåller jag. 
Men jag måste hålla med dom kritiker som menar att beslutet kom på tok för sent. I  synnerhet som man från skördefestledningens sida tidigare framhållit att skördefesten skulle hållas som vanligt. 
Med påföljd att många öländska deltagare förberett sig på försäljning som vanligt, odlat pumpor och andra färskvaror till  skördefesten och nu kommer att sitta där med alldeles för stora lager som dom inte kan sälja. För inte tala om alla dom som bokat in resor och boenden för en skördefest som inte blev av. Kommer dom att planera in sig för någon skördefest fler gånger? 
Kritiken mot skördefestens ledning är i högsta grad befogad.
Beslutet att ställa in Ölands Skördefest borde ha tagits betydligt tidigare under sommaren och skördefestledningen borde ännu tidigare och tydligare ha flaggat för att det kunde bli på det viset istället för att signalera att ”nu kör vi”. Först sedan några av dom större deltagarna i skördefesten som Fårets Dag och Totalförsvarets dag dragit sig ur kom beslutet att ställa in årets Ölands Skördefest!
Jämför med Nobelfesten, där beslutet att ställa in kom redan i juli - fem månader innan tillställningen skulle hållas. 
Värst är för närvarande kanske ändå att det ännu inte - fem dagar efter beslutet -  med tillräckligt full tydlighet framgår på skördefestens hemsida att årets skördefest är inställd! 
Vad pysslar dom egentligen med i de lokaler som vår kommun tillhandahåller skördefestens ledning?
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar