Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 24 juni 2018

Midsommardag i Borgholm med vrål från torget

Midsommardagens lunch avnjöts hemma på balkongen i Borgholm. Iskylda nubbar i småflaskor, gott öl, sill och ost på knäckebröd. Så ska en midsommardagslunch vara. Och vara länge! 
Så ska en midsommardagslunch vara!
Ju längre eftermiddagen framskred, desto mer folk syntes på stan och alltmer högljudda. Allt fler vinglade skränande fram på gatan nedanför i gula tröjor med blå text och siffror på. Det tydde på stundande fotbollsmatch i den pågående världsmästerskapen med Sverige inblandat. Mycket riktigt, i kvällsnyheterna nämndes bl a annat att en fotbollsmatch mellan Sverige och regerande världsmästarna Tyskland skulle börja om tjugo minuter i ryska Sotji. 
Dom gultröjade på gatan nedanför hade uppenbart laddat upp och förmodligen skulle matchen visas på storbilds-TV någonstans vid torget, ty därborta samlades allt fler som var iklädda gult med blåa inslag. Efter ett tag hördes ett ihållande vrål från en folkmassa bortifrån torget och folk som skanderade -"Toivonen, Toivonen, Toivonen". Av detta kunde den omedelbara slutsatsen dras att Sverige gjort mål därborta i Sotji och att den som sparkat in målet hette Toivonen. 
Kan tillägga att jag för min del har gjort gemensam  sak med den svenska regeringen och avstått från att titta på världsmästerskapen som pågår i Ryssland och därmed visat att inte heller jag gillar ett alltmer auktoritärt och hotfullt Ryssland. Den alltmer storhetsvansinnige ryske statschefen Vladimir Putin får klara sig utan min närvaro ens vid TV-apparaten. För övrigt får jag i ärlighetens namn erkänna att jag inte ens är intresserad av fotboll och aldrig har varit. 
Foto: Per Lublin
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar