Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 13 juni 2018

Signalmastinvigning och om en liten hund m m

Invigd
Lördagens stora begivenhet i Borgholm var
förstås återinvigningen av signalmasten i Inre hamnen. Detta efter ett lovvärt initiativ av gamle borgholmskännaren Rolf Nilsson och idoga insatser från entusiasten Henrik Linnartsson som slutligen givet frukt. 
Musikunderhållning av Borgholms dragspelsklubb, invigningstal av kommunalråd som läste upp alla sponsorer, ölandssnipor och roddare i hamnbassängen samt en ordentlig kanonsalut. Dessutom fick vi höra Rolf berätta om alla alla signalmaster som funnits på Öland och ge en en intressant beskrivning av signalmasternas och dess flaggors betydelse i gamla tider.
Kan tilläggas att signalmasten i Borgholms hamn kom till 1952 - mest som prydnad - att trävirket i denna ursprungliga mast kom att ruttna bort när masten så småningom blev liggande någonstans men att metalldelarna i den nu invigda masten är dom ursprungliga.
Fullt med folk på Vedkajen där festligheterna tilldrog sig inför förvånade båtturister som låg gästande vid kaj. Även en och annan hund fanns med i folkvimlet, bl a en som råkade förväxla mig med en pållare eller något liknande - där jag satt med ryggen till på kajkanten och blickade ut mot invigningsföremålet - och som därför markerade revir med en liten skvätt.
Nu är jag rätt så van att bli pissad på - inte av fyrbenta små krabater - men väl av vuxna mobbande politiker i olika sammanhang (om inte rent fysiskt så dock i andlig mening), så jag tyckte inte det var så farligt med några stänk hundpink. 
Men hundens matte tyckte uppenbarligen det och bad om ursäkt på hundens vägnar. Och i måndags hade hon lämnat en kartong fina färska jordgubbar hos mig. Härliga öländska jordgubbar som avnjöts under eftermiddagen. Så gott slut på den lilla episoden blev det, mycket gott! 
Jag som inte var hemma när hon kom med jordgubbarna får tacka så mycket i efterhand! 
Foto: Per Lublin
Plats för kommentarer
Relaterade inlägg:
Passiv mobbning? Eller aktiv? - onsdag 23 maj 2018
Organiserad vuxenmobbning - tisdag 19 september 2017 
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar