Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 29 juni 2018

Folket flydde marknaden i förrgår

I förrgår var det ju Borgholms marknad. Väldigt varmt men trevligt och mycket langos. Hade ju skrivit här i bloggen att jag skulle vara där hela dagen, men redan klockan tre på eftermiddagen började folket försvinna därifrån och marknadsknallarna packade ihop sina grejer och började ge sig iväg. Så då begav mig även jag därifrån, för inte så kul att gå runt på en öde marknadsplats i all ensamhet.
Och vad var det då som hade hänt så att folk så plötsligt och hastigt begivit sig iväg? Hade pesten brutit ut på marknaden? Eller hade det gått larm om flyganfall mot Borgholm? Eller var det eldsvåda någonstans i staden? Nej, ingetdera. Den enda förklaringen var att det skulle spelas en fotbollsmatch borta i Ryssland - där Sverige var inblandad - och matchen skulle direktsändas i TV klockan 4.
Hemma från balkongen kunde man sedan höra ihållande jubelvrål från torget vid tre tillfällen, viket kan tydas som att svenska fotbollslaget gjorde 3 mål.
Idag är det marknad i Algutsrum, men dit bryr jag mig inte om att åka. Kanske ska det TV-sändas mer bollsparkande och då vet man ju nu hur det kan bli.
:-) 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar