Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 2 april 2020

April april!

April, april! Kan jag säga till dom läsare som trodde sig se aprilskämt i båda mina inlägg igår. För det var inga aprilskämt. Nja, jo, en liten del av det första inlägget - det om robotarna - var inte helt sant, fast nästan. 
Kommunalrådet har faktiskt föreslagit att ersätta nuvarande trettiofem kommunfullmäktigeledamöter med 21 robotar som ska kunna delta i voteringar. Fast man får då stryka ordet "inhyrda". Robotorna ifråga är således sådana av kött och blod som enligt förslaget ska utses av partierna (till skillnad mot vanliga kommunfullmäktigeledamöter som är folkvalda).  Fan ta den robot som skulle råka trycka på "fel" voteringsknapp, då får nog voteringen göras om! 
Man får också stryka att kommunen skulle slippa kostnader för KHS (Kommunfullmäktiges Heliga Smörgåsar) och kilometerersättningar. De partiprogrammerade robotarna lär nog sin vana trogen vilja trycka i sig goda smörgåsar vid kommunfullmäktigemötena även fortsättningsvis och torde knappast ge avkall på sina kilometerersättningar. Men lite billigare blir det ju förstås när dom blir färre. 
 Mitt andra inlägg igår - det om min väntande beräknade fallskärm på elva kronor varje månad - är helt sant, även om det kan verka som ett aprilskämt. Eller helt sjukt för att använda sig av modern svenska. Man kan undra vad det kostar bara att administrera den månatliga utbetalningen av dessa elva kronor.
Kommentarer
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar