Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 23 april 2020

Grattis granne på din hundraårsdag!


Käre granne gamla Borgholmsbiografen! 
IDAG för exakt hundra år sedan stod du färdig i ditt nybyggda hus vid Södra Långgatan här i Borgholm och skulle ha din första filmföreställning. Det var en fredagskväll och din skapare och gudfar Einar Andersson hälsade välkommen - som han sedan skulle göra nästan varje dag ända fram till sin bortgång 1973.  
Allt ifrån din första dag har du glatt borgholmsbor och andra med spännande filmer genom åren. 
Min första riktiga bekantskap med dig var runt 1960. Då var jag en ung pojkspoling som en kväll gick på bio och inte en aning om att vi så småningom skulle bli grannar. Det blev vi först i slutet på åttiotalet. Efter det har jag från mitt köksfönster fått njuta av ditt fantastiska magnoliaträd som blommar som vackrast vid den här tiden på året i samband med din födelsedag. Så inte minst idag när det blommar för dig just på din hundraårsdag. 
Du har lite orättvist blivit kallad Sveriges äldsta landsortsbiograf. Landsortsbiograf?! Jo pyttsan! Du blev till för hundra år sedan mitt i en stad - som då varit stad i etthundrafyra år - där din skapare tillika var köpman. Borgholm var så mycket stad som en stad kunde vara och hade till och med varit residensstad under en tid på 1800-talet. Så någon landsortsbiograf har du aldrig varit. 
Däremot kanske att vi kan kalla dig en av världens äldsta biografer som fortfarande har biografsalongen i behåll och det har du med din äran! 
Önskar dig ytterligare minst hundra år till, god hälsa och att du med ska få fart på filmvisningarna igen! 
Klev nu på morgonen nästan ut genom mitt köksfönster för att få en fin bild på hundraåringen och förära dig. Varsågod!
Foto taget nu på morgonen med biografbyggnaden delvis bakom magnolian.
 På gaveln ett spröt som har en liten vindflöjel i form av en häst uppe i toppen. 
Till höger ett stall där Einar Andersons svärfar Nils Pettersson - som hade åkeri
 - på sin tid hade sina hästar.


Här får du också ett pepparkakshus som dåvarande fastighetsägarfamiljen Frylestam för ett antal år sedan gjorde till till din ära:


Och ikväll kl 19.15 - på minuten 100 år sedan som din första premiärföreställning började - ska jag öppna mitt köksfönster och sjunga för dig! 
Ett stort grattis granne på din hundraårsdag!

Foto: Per Lublin
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar