Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 14 maj 2020

Godmorgon världen och grattis till er dag alla teckenspråkare!

IDAG har vi Teckenspråkets dag!
Den firas varje år den 14 maj sedan 1981, eftersom det svenska teckenspråket just den 14/5 1981 fick erkännande av svenska riksdagen som officiellt språk och därmed blev första teckenspråk i världen som fick sådant erkännande.
Det kan ni i övriga världen behöva veta! 
Det blir alltså fyrtionde året i rad idag. 
Här i Sverige får vi numera sedan coronan kom hit daglig bekantskap med teckenspråket vid televisionens direktsända presskonferenser från Folkhälsomyndigheten klockan två i tvåan. 
Dagen till ära försöker vi bära något i turkost idag, det är teckenspråkets färg.
Så godmorgon världen!
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar