Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 6 maj 2020

Vilken j-kla fadäs, men nu ska ni få se filmen!

Får djupt beklaga att länken på min blogg till gårdagens världspremlär på drönarpiloten och Göran Uvners fina film ”Ölandsvår” inte kom att fungera och att du kanske tillhör dem som gick miste om den världshistoriska händelsen och att få vara en av de första att kunna se den uvnerska filmatiseringen av Olof Löttigers verk med skönsång av den sjungande bonden Egon Jonasson från Långlöt.
Igår sent på eftermiddagen upptäckte jag på min Facebook-sida ett meddelande (typ Messenger) från Göran Uvner som jag nu och här - efter medgivande från Göran - ska återge i sin helhet: 
Hej Per. Får man inte uppleva ölandsvåren på plats på riktigt så får man göra det virtuellt. Speciellt om man har gott om tid i sin "husarrest" och många videoklipp som väntar på redigering. Så mycket välkommen till världspremiären av min nya Ölandsfilm kl 18.45 sharp ikväll. Den blev lite långsam men jag var tvungen att följa den vackra ölandssången någotsånär. Och nästa gång kanske det blir en diskoversion…. Ta hand om dig. Och ön.... 
Till detta var fogat en länk som jag - trodde jag - kopierade över till ett inlägg som jag skyndsamt lade ut på min blogg, där jag flaggade för världspremiären, när knappt en timme återstod tills den skulle gå av stapeln. Men i brådskan kollade jag aldrig att kopieringen hade fungerat och det gjorde den förstås beklagligtvis inte! Vilken jäkla fadäs! 
Men HÄR ska du i alla fall kunna se - och höra ”Ölandsvår” i efterhand. Njut! 
För övrigt kanske du har förstått att Göran är av de delsårsölänningar som är hänsynsfull mot oss helårsölänningar och inte vill riskera att föra ytterligare coronasmitta hit till oss från Stockholm och övriga fastland utan väljer att stanna kvar där tills vidare trots sin stora längtan till huset på Öland och inte minst till Ölandsvåren. All heder och stort tack åt sådana personer!
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar