Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 25 maj 2020

Sommarens ankomst - i torsdags?

Apropå sommar så verkar den vara på G nu även här på Öland. 
På fastlandet har dom - enligt SMHI:s definition* - haft sommar sedan mer än en månad i södra delarna av Göteborg, från Malmö och söderut mot Falsterbonäset och i det inre av Kalmar län och ända ner mot Karlskrona och blekingekusten.  
Nu har vi haft så pass varmt här sedan i torsdags - Kristi Himmelsfärds dag - så att om det inte blir ett kraftigt temperatur-ras under dagen och kvällen så kommer torsdagen den 21 maj att räknas som dagen för Sommarens ankomst hos oss i år. Dagen som vi började med gökotta - en del av oss i alla fall. 
- Där lurade jag er allt!
I morgon vet vi! 
Foto: Wikipedia / Gabriel Buissart 
*) Fotnot: Som sommarens ankomst räknas enligt SMHI den första av fem dagar i rad som har en dygnsmedeltemperatur på 10 plusgrader eller högre.
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar