Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 21 augusti 2010

Politiker i djurparken på "Pensionärernas Dag"


I vintras blev jag plötsligt pensionär. Det har känts fantastiskt att varje månad sedan i december få en hygglig postanvisning i brevlådan. Som räcker till hyran och lite till. Och häromdagen kom det också ett brev genom kommunens försorg där vi gamlingar blivit bjudna till ”Pensionärernas Dag” med fritt inträde på Ölands Djur- & Nöjespark i grannkommunen.

Denna inbjudan har väckt en livlig debatt på Ölandsbladets insändarsidor, sedan krönikören Gun Nilsson, även hon nybliven pensionär, kommit med några funderingar.

Det är väl trevligt för många äldre att få komma ut och dansa, dricka kaffe i det fria och lyssna på spelmän.Det kunde våra äldre gärna få göra oftare.

Men det som det finns anledning att reagera emot är formuleringen i inbjud
an:

Val i år!
Våra kommunalråd svarar gärna på dina Frågor!

Och över texten ståtar porträtt på Lisbeth Lennartsson och hennes kommunalrådskollega i Mörbylånga, Kent Ingvarsson.

Så generöst av dom att svara på frågor och förklara för oss gamlingar hur duktiga dom är så att man tryggt kan ge dem sin röst i valet.

Skämt åsido och allvarligt talat, varför får inte även oppositionen i de respektive kommunerna också vara med och svara på frågor. Vi kanske kan ge bättre svar på de äldres frågor!

Inte för att jag är intresserad av att titta på stackars instängda djur eller att åka berg- och-dal-bana, men jag ska nog dra mig till djurparken idag.

Lisbeth kan få svara på varför vi är bland de tre dyraste kommunerna i hela landet när det gäller priset på pensionärsmaten. Hon och Kent få förklara hur dom kunde missa det kvarhängande borgensåtagandet för ÖTAB:s krediter när dom sålde detta bolag för en krona. Jag menar nu när man har chansen att ställa frågor till dom ansvariga för den obegripliga fadäsen i styrelsen för Ölands kommunalförbund! Där ryker snart 2,7 miljoner rätt upp i rök för ölandskommunerna som kunde ha använts bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar