Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 21 augusti 2010

Rekorddyr mat för de äldre i vår kommun


Idag på morgonen har vi kunnat läsa i Ölandsbladet om den dyra maten för våra äldre i Borgholms kommun.

Fjärde dyrast bland Sveriges kommuner. Snudd på bronsplats alltså. Detta enligt en undersökning som tidningen PRO-pensionären har låtit utföra över hela landet.

Förklaringen misstänker jag kan ligga i att Borgholm Energi AB inte redovisar sina kostnader för maten. BEAB har godtyckligt föreslagit höjda priser på matportionerna år efter år utan att maten för den skull har blivit bättre. Kommunfullmäktige har varje gång gått på BEAB:s bluffar och höjt matpriset därefter.

Gång efter annan när det i samband med budgeten varit tal om att höja priset på maten för våra äldre, så har jag protesterat och föreslagit oförändrat pris på maten.
Men var gång har kommunfullmäktige ändå valt att höja priset. Och nu får Borgholms kommun skämmas för sin placering i "matprisligan"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar