Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 27 augusti 2010

Veckans chock! Hur oansvarigt dumma får politiker egentligen vara?


Fick i går eftermiddags en smärre chock när jag råkade få se kallelsen till nästa kommunfullmäktigemöte i min e-postbox och upptäckte att bland ärendena fanns en begäran om från Borgholm Energi om kommunal borgen för ett jättebelopp för att bygga dom där bostadsrättslägenheterna för seniorer ovanpå den planerade nya vårdcentralen som kommer bli så dyra att ingen har råd att köpa dem. Som jag skrivit om här i bloggen tidigare under rubriken: Borgholm Energi vill spela roulette med kommuninnevånarnas pengar!

Jag skulle just ut till Köpingsvik och vår cafékväll och måste släcka ner datorn, så jag hann inte läsa närmare. Var det verkligen sant det jag hade sett? Kommunal borgen för ett så vansinnigt projekt!!!?

Att Borgholm Energi:s VD Benny Wennberg drabbats av storhetsvansinne och i en tidningsartikel tyckte att det kommunägda bolaget borde bygga bostäder som ingen vill köpa bara för att”någon måste visa vägen” och att Borgholm Energis styrelseordförande Stig Bertilsson, för det mesta ”svävar någonstans upp i det blå det må vara en sak – men det måste väl ändå finnas någon i deras närhet som kan ta ner dem på jorden, så från min sida ledde tidningsuppgifterna om Wennbergs galna resonemang endast t
ill en oförarglig ”gubbe” här i högerspalten (Gubbe nr 20) samt nyssnämnda ovannämnda blogginlägg.

Men därifrån till att det plötsligt var verklighet, att Borgholms Energi inte bara ville utan också beslutat sig för att dom skulle riskera kommuninvånarnas pengar på det sättet – och att dom nu bad kommunen att gå i borgen för vansinnesprojektet – det kom faktiskt som en chock!

Väl hemkommen fem timmar senare slog jag genast på datorn fast det var sent på kvällen. Jodå, jag hade inte sett helt fel. Borgholm Energi bad faktiskt om kommunal borgen för att kunna bygga seniorbostäder som blir för dyra för att kunna säljas. En borgen på 55 miljoner!!! Och inte nog med det. Kommunstyrelsen föreslog nu kommunfullmäktige att kommunen skulle bevilja borgensansökan!!!

Hade dom blivit skvatt galna?

Av kommunstyrelsens elva ledamöter var det bara dom två moderaterna som vågade säga ifrån! Dom - liksom vi i Ölandspartiet - tycks ju börja fundera lite över vad Borgholm Energi egentligen håller på med.

Sen är det inte bara dom 55 miljonerna för att bygga seniorbostäder som dom vill ha borgen för. Det handlar också om borgen för ett lån 60 miljoner för att bygga den nya vårdcentralen. Har man säkra hyresgäster som landstinget och ett långt avtal, så är väl det sista okej.

Men att gå i borgen för ett projekt med bostadsrätter som inte kommer gå att sälja, nej aldrig! Hur dumma får politiker egentligen vara? Finns det ingen gräns?


3 kommentarer:

  1. Nej Per Lublin, det finns ingen gräns för dumma politiker kan vara. Det kunde behövas. Därför ska du få min röst.

    Väljare

    SvaraRadera
  2. Jag får gåshud av att läsa detta och riktigt förbannad!!! Hur fan ska vi UNGDOMAR har råd med att bo i Borgholm när det inte finns lägenheter för våran taskiga ekonomi? Det gäller även för det äldre. Jag vet en massa som har en riktigt dålig pension och måste vända på varenda krona. Är det så dom äldre ska få leva när dom har kämpat igenom hela sina liv?? Dessutom snackade Lisbeth något om att göra Borgholm till ungdomarnas kommun... SKIT SNACK!! Mycket prat och liten verkstad. Det är bra Lubbe!! Du har min röst!

    SvaraRadera
  3. Tack för era röster! Varje röst som Ölandspartiet får bidrar att att framtida dumheter hindras. Naturligtvis tänker jag göra vad jag kan för att så dyra seniorbostäder inte byggs. Det är bättre att bygga bostäder som folk har råd att bo i än att bygga sådana som kommer att få stå tomma och bara kosta pengar.

    I skrivande stund har ju kommunfullmäktige visserligen redan godkänt att kommunen går i borgen för dom dyra seniorbostäderna, och här var det s + v + mp som hjälpte centern att driva igenom det, men projektet har ännu inte kommit igång. Och borgensförbindelsen behöver faktiskt inte utnyttjas.

    Om det går så bra för Ölandspartiet i valet som vi hoppas på, så kan vi nog raskt få dom "rödgröna" att komma på bättre tankar och då blir dom dyra seniorbostäderna aldrig av.

    Ju fler röster vi får, desto mer får vi att säga till om. Så än en gång, tack för era röster!

    SvaraRadera