Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 22 mars 2016

I skuggan av blodbadet i Bryssel...

I skuggan av blodbadet i Bryssel känns debatten kring torget i Borgholm väldigt futtig och grönköpingsmässig. Medan bomberna exploderade och spred död och lemlästning lekte vi politiker lyckligt ovetande kring påskbjörken på torget bland dagisbarn med kommunstyrelsens ordförande och vice ordförande uppe i en hisskorg medan jag filmade och försökte intervjua i värsta Kurt Ohlsson-stil. Lika lekstugemässigt präglad blev den debatt som någon timme senare ägde rum uppe i kommunstyrelserummet efter att vi fått åhöra lyriska utsvävningar om "rumsliga upplevelser" och annat trams av våra anställda arkitekter. Naturligtvis blev beslutet om torget så barnsligt dumt som man kan vänta sig av en flock barnrumpor, så det var ingen rolig förmiddag.
Vid lunch fick jag höra om de fruktansvärda bombdåden mitt i Europas hjärta.
Kommunstyrelsemötet fortsatte efter lunch, men det kändes det bara futtigt och meningslöst att fortsätta i den debatten, så jag nöjde mig att sitta vid sidan av och försöka få filmandet av mötet att fungera (den här gången tänker jag faktiskt ta betalt - för jag hade mycket hellre velat gå hem!).
Imorgon kväll ska den så länge efterlängtade demokratiberedningen - där jag får möjlighet att vara med - börja sitt arbete. I skuggan av blodbadet i Bryssel känns demokratifrågorna än mer viktigt och nu är det angeläget att demokratin får en djupare innebörd, även i vårat lilla Grönköping! 
Ska försöka att under morgondagen blogga som vanligt om våra lokala futtigheter. Ondskans krafter ska inte få ändra mina vanor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar