Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 23 mars 2016

Resultatet av min enkät om torget, redogörelse. Kommunstyrelselsens ledamöter bryr sig inte om vad medborgarna tycker.

Ska väl redovisa resultatet av min enkät om torget. Vi börjar med några lärdomar: 
  • Det är svårt att få folk att ställa upp och svara på enkäter  
  • Den här gången hjälpte det att skälla lite på läsekretsen. Den uruselt låga svarsfrekvensen tredubblades faktiskt. Men det kändes lite konstigt för mig att skälla på mina läsare, det här var första gången. 
  • Och i just det här fallet: Utfallet blev väldigt tydligt, trots det låga deltagandet! 
  • Dessutom lärde jag mig att det är omöjligt att ändra sluttiden för en enkätundersökning på Blogger när man väl har tryckt på startknappen. Sluttiden förblev 12.15 (som jag ursprungligen valt, trots att jag ville ändra den till 8.30 när jag fick veta att kommunstyrelsemötet skulle börja kl 9 och inte kl 13 som det brukar). 
Så här var ställningen när jag gjorde sammanräkning kl 8.30 innan jag skulle gå till kommunstyrelsemötet igår. 
Av dom 33 som då hade svarat tyckte 
13 att kommunen skulle avvakta och låta torget vara vara som det är men med lite förbättring av gräsytorna, insådd av blomsterfrön och nedpetning av ett antal blomsterlökar att blomma om vårarna. Kostnad några tusenlappar 
5 tyckte att kommunen skulle göra enligt ursprungliga arkitektförslaget med vattenspel tvärs över från ena sidan till den andra. Kostnad cirka 2,4 miljoner 
1 tyckte att kommunen skulle göra enligt senaste arkitektförslaget, d v s lekskulpturer men inget vatten. Kostnad 1,5 miljoner 
12 tyckte att kommunen skulle göra ett mellanting. Ett mindre vattenspel med rofylld plats och inga lekskulpturer. Kostnad: Rimligen ganska så mycket mindre än 1,5 miljoner 
1 hade kryssat för "Har annat förslag" 
Ingen hade kryssat för "Bryr mig inte"     
Detta redogjorde jag för inför övriga kommunstyrelsen, men jag kunde lika gärna ha vänt mig med den redogörelsen till en påse nötter. Någon som helst förståelse visade ingen av dom andra ledamöterna till det att det förelåg ett mycket tydligt flertal som faktiskt vill "mellantinget" med ett mindre vattenspel och utan lek vid kyrkan eller att man avvaktar och låter torget tills vidare få vara som det är. Istället blev det en klar majoritet i kommunstyrelsen för arkitektförslaget med "hundlortarna" som bara 1 av dom 33 som besvarat enkäten hade röstat på.
Kommunstyrelsens ledamöter lyssnar hellre på ett par kommunarkitekter än på sina kommunmedborgare när dom ska fatta beslut. Är det demokrati? Svaret är nej!
När enkätundersökningen väl hade slutat kl 12.15 visade det sig att ytterligare fyra hade besvarat den, alltså inalles 37 personer och så här hade dom totalt svarat på enkäten:
13 (35%) tyckte att kommunen skulle avvakta och låta torget vara vara som det är men med lite förbättring av gräsytorna, insådd av blomsterfrön och nedpetning av ett antal blomsterlökar att blomma om vårarna. Kostnad några tusenlappar 
6 (16%) tyckte att kommunen borde göra enligt det ursprungliga arkitektförslaget. Kostnad cirka 2,4 miljoner  
2 (5%) tyckte att kommunen borde göra enligt senaste arkitektförslaget, d v s lekskulpturer men inget vatten. Kostnad cirka 1,5 miljoner  
13 (35%) tyckte att kommunen skulle göra ett mellanting. Ett mindre vattenspel med rofylld plats och inga lekskulpturer. Kostnad: Rimligen ganska så mycket mindre än 1,5 miljoner  
1 (2%) hade kryssat för "Har annat förslag" 
2 (5%) hade kryssat för "Bryr mig inte"
När kommunmedborgarnas valda ombud inte bryr sig om vad medborgarna tycker, så är det kanske inte så konstigt att folk inte heller bryr sig om att fylla i enkäter och visa vad dom tycker! Så varför skulle jag egentligen skälla som jag gjorde nu i helgen? 
Kommentarer

3 kommentarer:

  1. Hej Per! Jag yrkade för det tidigare förslaget som vi moderater har förespråkat hela tiden. Även 16 % av dina läsare tyckte så. /Marcel

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Marcel. Men 70 procent tyckte på ett annat sätt och dem respekterade du inte. Inte heller stödde du mitt förslag att gå ut och höra med borgholmsborna på ett öppet möte innan vi beslutar och du tyckte tydligen att det är OK med byggarbetsplats på torget i sommar. Dessvärre bryr du dig uppenbarligen inte så mycket om vad borgholmsborna anser om sitt torg! Även om jag kan medge att de flesta andra i kommunstyrelsen - dom som genomdrev alternativet med "hundlortsskulturerna" borta vid kyrkan var ännu sämre i det avseendet.
    Hälsningar
    Per L

    SvaraRadera
  3. Nja, det bor 3200 medborgare i Borgholms stad. Det är ju omöjligt att veta vas ALLA tycker, men jag har pratat med rätt många. Fler än de som deltog i din enkät. Och på det viset har jag bildad mitt ställningstagande. Vi har väl olika sätt att involvera medborgarna och lysna av i samhället?

    SvaraRadera