Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 8 mars 2016

ÄNTLIGEN, ÄNTLIGEN!


Äntligen, äntligen har alla länkar fallit på plats och därmed menyn från förra månadens något dramatiska kommunstyrelsemöte:



 MENY
från
KOMMUNSTYRELSENS
FEBRUARIFÖRESTÄLLNING
på Stadshusteatern (Lilla studion) i Borgholm

- tisdag 23/2 2016 -
Medverkande:
     
Ordförande Ilko CorkovicLeif Gerhardsson och Monica Enberg – beslutsfattare (S)
  
Stig Bertilsson och Ewa Wahlgren – beslutsfattare (C)
  
Marcel van Luijn och Thomas Jonson – beslutsfattare (M)
  
Sofie Loirendal och Annette Hemlin – beslutsfattare (Framtid Öland)
  
Bertil Lundgren – beslutsfattare (MP)
  
undertecknad Per Lublin – beslutsfattare (nya Ölandspartiet) tillika filmansvarig
     
Borgholm Energis styrelseordförande Carl Malgerud (M) 
  
plus följande tjänstemän hos kommunen:   
Lars-Gunnar Fagerberg (tillförordnad "kommunchef")
Ann Nilsson (personalchef)
Anders Sporrong (säkerhets- och utvecklingsstrateg)
Linda Kjellin (tillförordnad ekonomichef)
Mattias Sundman (någon sorts biträdande dito eller kommunalkamrer)
Maria Drott (fastighetsstrateg)
Marie-Louise Johanson (kommunsekreterare)
  • Inledning med upprop, val av justerare och ändring av dagordning, men först en förtäckt tillrättavisning från ordföranden riktade mot visst innehåll på min blogg (om vill du veta vilket så klicka här - och om du sedan klickar här kan du att jag redan tidigt har bett om ursäkt!) - totalt 3 minuter och 45 sekunder.
  • Information från tillförordnade "kommunchefen" Lars-Gunnar Fagerberg. Om läget gällande flyktingsituationen, fastigheter, stadens 200-årsfirande m m - totalt 4 minuter
Mot beslutet reserverade sig undertecknad enligt följande:
RESERVATION emot kommunstyrelsens beslut att föreslå kommunfullmäktige att inrätta en ny kommunal tjänstemannaenhet för att arbeta med så kallad "integrationssamverkan" samt budgeteringen för detta frö till utvidgad byråkrati på kommunmedborgarnas bekostnad 
Integrationsfrågorna är och måste förbli en statlig uppgift att sköta. Även om de inte har skötts särskilt bra hittills. Dagen efter kommunstyrelsens beslut att "ta över" denna uppgift kom regeringens besked att en minister i regeringen (Ylva Johansson) har fått i uppdrag av statsministerns att ta hand om dessa frågor på ett mycket genomgripande sätt. 
Därför reserverar jag mig emot ovannämnda beslut. 
Däremot instämmer jag i att i kommunen verksamma föreningar som på frivilligbasis engagerar sig i integrationsfrågor precis som andra ideella föreningar i kommunen med social verksamhet bör få kommunalt stöd. 
Per Lublin
  • Budgetuppföljning februari 2016 och bokslut. Redogörelse från tillförordnade ekonomichefen Linda Kjellin, kommunalrådet Ilko Corkovic (S) och kommunalkamrer Mattias Sundman samt frågor till de båda tjänstemännen - totalt 18 ½ minut
  • Uthyrningspolicy för BEAB:s och kommunens bostadslägenheter. Redogörelse från BEAB:s styrelseordförande Carl Malgerud (M). Beslutades att föreslå kommunfullmäktige att antaga den av BEAB föreslagna policyn. Till protokollet lät jag anteckna att jag "förutsätter att det tas in en klausul som medger undantag av humanitära skäl" eftersom jag tyckte att policyn var alltför rigoröst hållen mot hyresgästerna. Totalt 10 ½ minut  
Beslutades efter flera omröstningar att föreslå kommunfullmäktige att låta göra av med X antal miljoner på följande sätt:
  • Låta bygga 6 stycken parhus med sammanlagt 12 lägenheter att hyra ut till Migrationsverket under sex år som skulle täcka 80 % av en byggkostnad på 16 ½ miljoner kronor. Röstades fram med röstsiffrorna 6 - 4
  • Avsätta en mille till "kompetensutveckling" inom socialförvaltningen
  • Avsätta en mille till utvecklingspott för "förbättringsarbete"
  • Avsätta 200 000 kronor för att kunna erbjuda fler platser som sommarjobb
  • Avsätta 150 000 kronor till upprustning av utrustning i sporthallar
  • Avsätta två miljoner kronor till akuta åtgärder på Kronomagasinet
  • Avsätta en halv mille till upprustning av centrala Köpingsvik. Sen var det att
  • bygga om till HVB-bostäder** i gamla Vårdcentralen på Ekbacka för 4,4 miljoner
  • bygga om 5 lägenheter vid Strömgården till HVB-bostäder** för 2 miljoner 
  • fixa "moduler" till Åkerboskolan för 3,9 miljoner, 
  • till Skogsbrynet i Borgholm för 3,3 miljoner och
  • till Rälla m m för 1,6 miljoner kronor
Mitt eget förslag att avsätta 20 miljoner kronor av de 50 till genomförande av det åtgärdspaket för norra Öland som kommunfullmäktige beslutade om i höstas (vilket borde ha prioriterats som nummer ett) blev grundligt nedröstat med siffrorna 10 - 1 av vår fenomenala***  kommunstyrelse.
 
Totalt i denna del - drygt 53 minuter   Mot merparten av allt detta reserverade jag mig sedan på följande vis:
RESERVATION emot kommunstyrelsens beslut ifråga om prioritering av användande av det tillfälliga statsbidraget på 50 miljoner  
Jag vänder mig emot det lättsinniga sätt som prioriteringen gått till och att mer än åtta miljoner redan är "borta" innan pengarna ens kommit in på kommunens konto.    
Nu har några tjänstemän tydligen fått i uppdrag att sätta sprätt på betydligt mer pengar och komma in med en "önskelista" och den har nu kommunstyrelsen följt till i det närmaste punkt och pricka med en massa ganska onödiga satsningar.  
Däremot saknas avsättning av medel för att verkställa de satsningar som ingår i det av kommunfullmäktige redan beslutade satsningarna i åtgärdspaketet för norra Öland.      Jag reserverar mig emot kommunstyrelsens beslut att inte vilja avsätta medel för genomförande av åtgärdspaketet för norra Öland som kommunstyrelsen har ansvar för att förverkliga samt reserverar jag mig emot alla satsningar på den av tjänstemännen föreslagna prioriteringslistan utom akuta åtgärder (takreparation) på Kronomagasinet samt extra medel för sommarjobb för ungdomar skrivna i Borgholms kommun.     
Upplever att "debatten" i det här ärendet kan jämföras med "sandlådenivå" på en förskola. Så oansvarigt borde man inte få hantera så mycket av medborgarnas pengar. 
Per Lublin
Mot beslutet avseende parhusen reserverade sig även Marcel van Luijn (M) med en skriftlig trudelutt ****.
Mot detta beslut reserverade jag mig enligt följande:
RESERVATION emot kommunstyrelsens beslut ifråga om uteserveringspolicy för Borgholms stadskärna  
Jag vänder mig emot att förslaget inte gick tillbaka för omarbetning med tanke på alla synpunkter som har kommit fram. 
Per Lublin 
  • Medel till eventuell förlängning av utstående brygga söder om Robinson Crusoe. Genom en klantig miss i samband med beställningen av arbetet - som utnyttjats av utföraren  - så blev bryggan 7 meter kortare än tänkt. Att förlänga bryggan till avsedd längd skulle nu kosta cirka 325 000 kronor extra. Beslutades att skjuta till erforderliga medel för att fullfölja bryggan till avsedd längd. Med motiveringen att ärendet har skötts så klantigt avstod jag från att delta. Inte heller Marcel van Luin (M), Thomas Johnsson (M), Stig Bertilsson (C) eller Eva Wahlgren (C) deltog i beslutet. Totalt 7 ½ minut
  • Motion från Ilko Corkovic (S) inlämnad i januari 2014 (!) om införande av "Mina timmar" i hemtjänsten. Avgående socialnämnden föreslog i oktober samma år med röstsiffrorna 5 - 5 och med ordföranden Eva Karlströms (m) utslagsröst att motionen skulle avslås. Leif Gerhardsson (S) och undertecknad (nya Öp) yrkade nu att motionen skulle tillstyrkas medan Marcel van Luijn (M) yrkade i enlighet med dåvarande socialnämndens förslag att motionen skulle avstyrkas. Beslutades nu att föreslå kommunfullmäktige att bifalla motionen. Totalt 3 minuter  
Mot detta reserverade jag mig på följande vis: 
RESERVATION emot kommunstyrelsens beslut att föreslå kommunfullmäktige att besluta anse motionen från 2014 - om rätt till heltid samt avskaffande av delade turer och sovande jour för kommunens anställda och för anställda i kommunens bolag - som besvarad "då arbete pågår som kan anses förverkliga DELAR av motionens intentioner"  
Kommunfullmäktige har att ta ställning till motionen i sin helhet och kan inte nöja sig med ett konstaterande att delar av motionen är på väg att förverkligas.  
Motionären har - även om vederbörande inte längre sitter med i kommunfullmäktige - rätt att få ett ja eller ett nej till motionen i sin helhet. Då duger det inte med ett blahablaha-besvarande!  
Därför reserverar jag mig emot kommunstyrelsens beslut.  
I övrigt är är det oförsvarbart att en motion - som ska vara färdigbehandlad inom ett år - ska behöva hamna i sådan långbänk som i detta fallet.  
Per Lublin
Mot detta har jag valt att reservera jag mig på följande vis:
RESERVATION emot kommunstyrelsens beslut att föreslå kommunfullmäktige att besluta anse min motionen från januari förra året om planering för nya äldreboenden ("mellanboenden") med tanke på kommande behov och möjligheter med hänvisning till en utredning i vilken "troligtvis" kommer ingå "eventuell" planering för äldreboenden.  
Kommunfullmäktige har att ta ställning det som föreslås i motionen med ja eller nej och inget annat och kan inte nöja sig med ett hänvisande till att i en kommande utredning "kommer troligen  även att ingå eventuell planering för äldreboenden".  
Det duger inte med ett blahablaha-besvarande!Därför reserverar jag mig emot kommunstyrelsens beslut. 
I övrigt är är det inte försvarbart att en motion - som ska vara färdigbehandlad inom ett år - ska behöva hamna i långbänk på detta sätt.  
Per Lublin

Mot det beslutet reserverade jag mig med följande:
RESERVATION emot kommunstyrelsens beslut att föreslå kommunfullmäktige att besluta anse min motion från januari förra året - om att de delade turerna hos kommunens anställda inom vård och omsorg snarast - som besvarad "då dess förslag kan anses förverkligat sedan motionen väcktes"  
Kommunstyrelsen föreslår att motionen anses besvarad med en ren lögn.Då det fortfarande finns ofrivilligt delade turer kvar inom berörda områden har kommunfullmäktige att ta ställning till mitt i motionen framställda förslag och bifalla eller avslå motionen.   
Det kommunstyrelsen föreslår är lögnaktigt, respektlöst och skamligt! Därför reserverar jag mig emot kommunstyrelsens beslut. 
I övrigt är är det inte försvarbart att en motion - som ska vara färdigbehandlad inom ett år - ska behöva hamna i långbänk på detta sätt.   
Per Lublin
Mot detta reserverade jag mig på följande vis:
RESERVATION emot kommunstyrelsens förslag till beslut för kommunfullmäktige ifråga om namnbyte på Borgholms kommun till Borgholms stad med Ölands norra kommun.  
Ifrågasätter motiveringen att Borgholms stad med Ölands norra kommun inte skulle vara ett namn. Ett namn kan mycket väl bestå av flera ord. Såsom t ex Marcel van Luijn eller ätten Natt och Dag. På sin tid fanns fram till dom stora kommunsammanslagningarna på 1970-talet en stad som bar namnet Skanör och Falsterbo. Eller vem minns inte pop-gruppen på 1960-talet som hette Ola and the Janglers eller dansbandet Trio med Bumba. Detta var deras namn. Det fanns till för inte så länge sedan också ett län med namnet Göteborgs- och Bohuslän samt finns i Norge ett fylke med namnet Sogn og Fjordane fylke. 
Så nog kan en kommun heta Borgholms stad med Ölands norra kommun. 
Nuvarande namnet Borgholms kommun stämmer in på själva Borgholm men är ett vilseledande namn på kommunen, som ju omfattar så mycket mer. Kommunen omfattar förutom själva Borgholm hela norra hälften av Öland och utgör den norra av Ölands båda kommuner.  
Per Lublin
  • Återtagande av beslut om att avbryta avsiktsförklaring gällande upphandling av skolskjutsar. Avhandlades slutet bakom lyckta dörrar och med avstängd filmutrustning. 
Det hade varit ruskigt pinsamt för kommunstyrelsen om våra medborgare kunnat vara med och följa den debatten - som pågick ungefär en timme
Kommunstyrelsen beslutade nu bakom stängda dörrar att återta sitt beslut från december (vilket var att meddela KLT att Borgholms kommun inte längre hade för avsikt att delta i KLT:s framtida skolskjutsupphandling) och att istället meddela KLT att kommunen deltar i skolskjutsupphandlingen enligt kommunstyrelsens tidigare beslut i april förra året (som bara var en avsiktsförklaring, min anmärkning) samt beslutades att uppdra till t f kommunchefen att - efter genomförd upphandling - hos KLT undersöka möjligheten att bryta ut kommunens område utan skada för upphandlande myndighet och anbudsgivare. I kommunstyrelsens beslut deltog varken Sofie Loirendal (Framtid Öland), Annette Hemlin (Framtid Öland) eller undertecknad (nya Ölandspartiet).
Snacka om att kommunstyrelsen var byxis inför KLT:s stämningshot och gjorde platt fall eftersom dom "kände sig inmålade i ett hörn". Enligt min mening hade kommunstyrelsen gott ha kunnat ta striden eftersom det faktiskt inte finns någon färdig överenskommelse med KLT. Men ingen i kommunstyrelsen verkade riktigt talbar i detta förvirrade läge utan det verkade som om dom skitit i byxorna av förskräckelse hela högen!                           
       
Verkligen synd att kameran måste vara avstängd och att kommunmedborgarna inte fick se och höra vad som utspelade sig bakom de stängda dörrarna i kommunstyrelserummet!
  
Fotnötter:  
*          Fotnot 1) Ann Nilsson tillträdde som fast anställd personalchef den 1 februari i år men har tidigare fullgjort denna syssla på konsultbasis efter att förre personalchefen slutade  
**        Fotnot 2) Avser HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn (pojkar i åldrarna 16-18 år)  
***      Fotnot 3) Obs: ironi! 
****    Fotnot 4) Se prokollet! 
*****  Fotnot 5) Denna motion väcktes tillsammans med ett par andra namnförslag efter att en motion - inlämnad tidigare under året - om att byta namn på Borgholms kommun till Borgholms stad hade avslagits.
  
Vill du kolla protokollet - där det t ex står hur var och en i kommunstyrelsen har röstat i olika frågor - klicka här!

Hälsningar

Per Lublin

Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar