Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 21 mars 2016

.


Opinionsledaren:

  




Skärpning!

                      
Ibland borde jag fråga mig: Vem talar jag till? Och varför? Och inte minst - vilka talar jag FÖR?
   
Det gäller naturligtvis den här bloggen
    
Många läser den, många ofta dagligen. En del säger att dom INTE läser den men vet ändå precis vad jag har skrivit. Får en hel del kommentarer när jag är ute på stan, mest lovord, och visst är det roligt.
    
Det är naturligtvis en poäng - om man vill kunna påverka - att få ventilera sina egna idéer när och hur man vill och att dagligen ha hundratals (ibland mer än tusen) läsare. Det kan kännas värt ett antal timmar vid tangentbordet som det ofta blir.
  
Visst är det en skön känsla att på detta vis få tala direkt till er medborgare utan att behöva stå och skrika i en högtalare på torget och ännu bättre känns det när jag får tala FÖR er och vara folkets röst, vilket jag har försökt att göra när jag skriver opinionsledare här på bloggen varje vecka. Har då försökt att slå ett slag för den allmänna meningen i olika frågor. Men jag vill också kunna tala MED er!
   
För när man talar och inte får något svar känns det faktiskt väldigt frustrerande. Att en del politiker undviker att svara är jag van vid och det kan jag ta, men när ni läsare inte svarar när jag efterfrågar vad ni tycker, så blir jag verkligen fundersam. 
  
Det är inte utan att jag då frågar mig om det verkligen är värt den möda som jag trots allt lägger ner på bloggen.  Så kan jag fundera när jag har avslöjat och berättat om vad som är på G med torget och ger er möjlighet att rösta mellan olika alternativ och endast en liten ynka procent av er ids utnyttja den möjligheten.
  
Hur ska jag framöver kunna tala och verka för er sak - vilket jag ser som min uppgift som folkvald att göra - om jag inte får veta vad ni tycker?
  
Hade fått för mig att torgets utseende är något som berör många borgholmsbor. Har jag fel? Isåfall vill jag gärna veta.
  
Kan medge att det kan vara svårt att läsa alternativen i enkäten eftersom det är på tok för finstilt. Så jag kan förtydliga svarsalternativen på vad kommunen bör göra med den aktuella delen av torget (den närmast kyrkan): 
1. Avvakta och låta det vara vara som det är men med lite förbättring av gräsytorna, insådd av blomsterfrön och nedpetning av ett antal blomsterlökar att blomma om vårarna. Kostnad några tusenlappar       
2. Göra enligt ursprungliga arkitektförslaget med vattenspel tvärs över från ena sidan till den andra. Koatnad cirka 2,4 miljoner     
3. Göra enligt senaste arkitektförslaget, d v s lekskulpturer men inget vatten. Kostnad 1,5 miljoner 
4. Göra ett mellanting. Ett mindre vattenspel med rofylld plats och inga lekskulpturer. Kostnad: Rimligen ganska så mycket mindre än 1,5 miljoner     
5. Har annat förslag    
6. Bryr mig inte
Enkäten har ni högst upp i bloggens vänsterspalt - om ni inte redan sett den. Det tar inte ens en minut att klicka för något av alternativen och rösta, gör det! Nu!
Även den som inte bryr sig.
  
Skärpning!
                                                                                                                             

Vill du läsa fler av mina ledarartiklar, klicka här!

5 kommentarer:

  1. Bra lite "eld i baken" skadar inte. Fan, kommunen hanterar en 6-700 miljoner och endast ett fåtal bryr sig. Det är skamligt!

    SvaraRadera
  2. Frågan borde varit införd på kommunens hemsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra förslag. Tar upp det med kommunstyrelsen på deras möte imorgon.
      Hälsningar
      Per L

      Radera
  3. Kommunstyrelsen startar kl 9.00 enl kallelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Unknown för att du tipsade mig om den ovanliga starttiden som jag faktiskt hade lyckats missa. Har nu rättat både på bloggen och på nya Öp:s hemsida. Tack än en gång för det ovärderliga tipset. Får verkligen läsa kallelser lite mer nogrannt i fortsättningen!

      Radera