Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 11 mars 2016

Lappverk och arvodet

I förmiddags var jag på ett så kallat arbetsmöte på kommunstyrelsen - ett sådant slutet möte där man inte beslutar om någonting och jag därför inte spelar in. Men där det är meningen att man ska kunna komma fram till något som man så småningom - vid ett vanligt öppet sammanträde ska kunna fatta beslut om. 
Men även om jag inte spelar in så har jag ögon och öron och anteckningspenna. Så kanske gör det skillnad vad beträffar insynen att undertecknad sitter med i kommunstyrelsen.
Mötet leddes av två "controllers"(vilket är den fåniga benämningen kommunalkamrerer, som vi har ett halvt dussin av - ett utländskt ord som närmast skulle kunna ersättas med "kontrollerare"), Linda Andreen och My Nilsson och skulle handla om hur vi borde få in de av kommunfullmäktige högtidligen antagna målen för Borgholms kommun i kommunstyrelsens verksamhet. Under tre och en halv timmes tid fick ledamöterna ägna sig åt att skriva ner egna tankar kring olika mål på små gula lappar som skulle sättas upp på stora väggtavlan, som de båda "kontrollerarna" sedan fick läsa upp och stuva om. Samtidigt som dom som skrivit lapparna fick ge sig till känna och förklara vad dom menade. Ett kommunalt lappverk kan man väl säga.
"Kontrollerare My" vid stora tavlan i bakgrunden ...

... med Sune Axelsson (S) och Leif Gerhardsson (S) i förgrunden
                               

"Kontrollerare" Linda A i bakgrunden ...

... med samma engagerade herrar i förgrunden
Det blev en hel del kommentarer under "arbetsmötets" gång, av vilka jag i vart fall kan återge några: 
"- Många tror att kommunen är Stadshuset"  / sagt av Ilko Corkovic (S) när kommunbegreppet skulle redas ut
"- Många tror att kommunen är Ilko" / snabbt replikerat av Stig Bertilsson (C) 
    
"- Jag vill ha ett dagis i Alböke" / Stig B igen
"- Då får du skaffa fler barn" / snabbt replikerat av Sofie Loirendal (Framtid Öland), fyrbarnsmamma i Böda 
     
Stig B på hugget (i förgrunden)
"- Lagar, regler, pållisyss!" / Annette Hemlin (Framtid Öland) upprepar mantra
              
"- Skatteverket är jag imponerad av" / Stig B som blivit uppringd av myndigheten och nästa dag fått ett större belopp återbetalat
"- Det kanske har blivit bättre när jag inte är där" / replik från Ilko med glimten i ögat
     
"- Bertil kan väl inte få något arvode idag. Han var ju bara här tio minuter. dessutom sa han ju själv att han var degig i huvudet" / Stig B om Bertil Lundgren (MP) som avlägsnade sig från mötet tio minuter efter att det hade börjat.
Exakt kl 11.50 - tio minuter innan mötet skulle sluta - dök samme Bertil upp igen och satte sig på sin plats vid bordet.
"- Det är bara för arvodet!" / Stig viskade högt
Det är inte utan att man kan hålla med Stig Bertilsson ibland.
Foto: Per Lublin 
Plats för kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar